Korsblomstrede (cruciferous) grøntsager kan virke forebyggende mod kræft

Korsblomstrede grøntsager er en gruppe af grøntsager, som forskningen har vist, kan yde beskyttelse mod visse kræftformer, herunder bryst-, tyktarms- og blærekræft. Disse grøntsager indeholder antioxidanter (betacaroten og sulforaphane). De har alle et højt indhold af fiber, vitaminer og mineraler og bør indgå i enhver sund kostanbefaling.

Den beskyttende effekt kommer fra phytokemikalier kaldet isothiocyanater, som hjælper vores kroppe til at nedbryde potentielt kræftfremkaldende stoffer. Sulforaphane, som findes i broccoli og i endnu mere koncentreret form i broccoli spirer, er en velkendt isothiocyanat. Det stimulerer kroppen til at producere enzymer, der afgifter kræftfremkaldende stoffer.

En undersøgelse fra Harbor UCLA Medical Center i Californien blandt mænd og kvinder i alderen 50 til 74 viste, at der blandt de deltagere, der spise mest broccoli (i gennemsnit 4 deciliter om ugen) kun var halvt så stor risiko for at udvikle tyktarmskræft sammenlignet med de, som sagde de aldrig spiste broccoli.

Broccoli spirer indeholder 20 til 50 gange så meget sulforaphane som moden broccoli. Det betyder, at man får lige så meget sulforaphane i et par spiseskefulde broccoli spirer som et halvt kilo broccoli. Da forskerne fra John Hopkins Universitetet i Baltimore gav broccoli spirer til rotter i flere dage, og derefter gav dem kræftfremkaldende stoffer, udviklede de der spise broccoli spirer mindre, færre og langsommere voksende kræftsvulster end de, der ikke spiste spirer.

Følgende er eksempler på korsblomstrede grøntsager:

Rucola
Roer
Bok choy
Broccoli
Rosenkål
Kål
Blomkål
Kinakål
Daikon
Peberrod
Grønkål
Kålrabi
Sennep
Radiser
Kålroe
Majroe
Brøndkarse

Kilder:

Linus Pauling Institute; Dr. Berg

Interessant artikel om fordele ved Broccoli:

This entry was posted in Fordele ved frugt og grønt and tagged , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar